::
núm. 35_
31 març-13
abril 2003 ::
|
Sota el lema "Opcions per a un Entorn Rural
Viu”, l'Ajuntament de la Fatarella organitza per al proper 11
d'abril la 4 Jornada d'Ocupació i Desenvolupament Rural. El programa
d'actes, que inclou un bloc dedicat a la Societat de la Informació i
Món Rural, és el següent:
09:15 Acreditació d'assistents i
lliurament de la documentació.
10:00 Presentació de la Jornada. Il·lm. Sr. Josep Suñé i
Blanch, Alcalde de la Fatarella. Il·lm. Sr. F. Xavier Pallarès i
Povill, President del Consell Comarcal de la Terra Alta.
10:15 Inauguració de la Jornada: “El Consell Econòmic i
Social de les Terres de l'Ebre ”. Sr. Valentà Faura SanmartÃn,
President de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Tortosa,
i President del Consell Econòmic i Social de les Terres de l'Ebre
Bloc I: Desenvolupament Rural Sostenible
10:45 Ponent per determinar.
11:15 “La dinamització del comerç de proximitat en zones
rurals”. Sr. Josep Almirall Roig. Tècnic de Dinamització Comercial
de l'Agència per a la promoció del comerç urbà . COPCA. Departament
de Treball, Indústria, Comerç i Turisme.
11:45 Taula rodona i torn obert d'intervencions. Moderador:
Sr. Jordi Trilla Faneca, Director de Canal 21 i del Setmanari Més
Ebre.
12:15 Recés
Bloc II: Societat de la Informació i Món Rural
12:30 “La Tecnologia WI-FI com porta d'accés a la banda ampla
en zones rurals” Sr. Josep Ramon Ferrer i Escoda, Director de Xarxes
i Serveis de Telecomunicació de la Secretaria de Telecomunicacions i
Societat de la Informació del Departament d'Universitats, Recerca i
Societat de la Informació.
13:00 “La experiència de l'Administració Oberta de
Catalunya." Sr. Manuel Sanroma i Lucia, Director de
CAT365/Administració Oberta de Catalunya
13:30 Taula rodona i torn obert d'intervencions. Moderador:
Sr. Jordi Trilla Faneca, Director de Canal 21 i del Setmanari Més
Ebre
14:00 Dinar
Bloc III: Agricultura i Agroindústria al segle XXI
16:30 “Contribució de l'agroindústria al desenvolupament
rural. PolÃtiques de foment.” Sr. Joan Barniol Garriga. Cap de
Servei d'Indústries i Comercialització Agroalimentà ria. Departament
d'Agricultura, Ramaderia i Pesca.
17:00 “La reforma de la polÃtica agrà ria comunità ria Sr.
Andreu Ferré Taverna, Coordinador dels Serveis Tècnics d'Unió de
Pagesos de Catalunya
17:30 Taula rodona i torn obert d'intervencions. Moderador:
Sr. Joaquim Rambla Manzano, President de la demarcació de les Terres
de l'Ebre del Col·legi de Periodistes de Catalunya.
18:00 Acte de cloenda. Hble. Sr. Antoni Fernà ndez Teixidó,
Conseller de Treball, Indústria, Comerç i Turisme
La jornada tindrà lloc al Casal Municipal de
la Fatarella (Av. Catalunya, s/n). Inscripcions als telèfons: 977
413 609 i 977 413 518
+ info
[Ajuntament de la Fatarella]
aj.lafatarella@altanet.org
El Consell
Comarcal de la Ribera d'Ebre, conjuntament amb el Servei Comarcal de
Català de la Ribera d'Ebre, va organitzar un acte per difondre
l'activitat del Telecentre de la Ribera d'Ebre i l'ús del programari
lliure en català entre les entitats de la comarca. L'acte va tenir
lloc divendres passat dia 11, amb el programa següent:
- Presentació del logotip i trÃptic del Telecentre
- Exposició de les diferents iniciatives per a les entitats de la
comarca
- Xerrada-col·loqui sobre “Entitats i noves tecnologies a la Ribera
d'Ebre. L'opció del programari lliure en català ", impartida pels
tècnics del Departament d'Informà tica del Consell Comarcal,
conjuntament amb membres de l'entitat
Softcatalà .
Hi van estar convidades un total de 300 organitzacions de la Ribera
d'Ebre, entre les quals cal destacar els ajuntaments, els centres
educatius i les entitats socioculturals i esportives dels catorze
municipis riberencs.
Suposem que
tots els dinamitzadors heu anat entrant a la plataforma web per
anar-ne veient el funcionament i anotar comentaris i suggeriments.
Aquesta setmana, els membres de l’Oficina Tècnica de Coordinació hem
assistit ja a una sessió de formació per part de GEC i més endavant
tots els dinamitzadors dels telecentres també rebran la seva
formació al respecte. No sabem si tots els suggeriments que es
proposin seran possibles d’incorporar però entre tots hem de
procurar que la plataforma sigui una eina que serveixi realment per
als seus diversos propòsits: mantenir i enfortir la nostra relació i
constituir també un portal interessant per als usuaris dels
telecentres.
Per tant, aneu prenent nota del que calgui i dÂ’ara endavant ja ens
podeu enviar comentaris i suggeriments.
Amb el
desplegament del projecte NODAT, que es va presentar públicament el
passat dia 26 de març, s’oficialitza l’existència dels tres tipus de
telecentre i de les tres comunitats (social, ciutadania i
teletreball) que sÂ’agrupen globalment sota el nom de Xarxa de
Telecentres de Catalunya. Ja hem comentat més d’una vegada que el
fet que una mateixa denominació serveixi per a tots els telecentres
–que tenen un funcionament i uns objectius molt diferents- comporta
problemes d’identificació que no tenim pas resolts del tot. Per això
és important de posar-nos d’acord en una definició clara i concreta
dels telecentres dits “de teletreball”, que són els nostres.
Per tal que quedin clares, doncs, les funcions dels telecentres de
teletreball, anotem a continuació una definició dels nostres
telecentres pensada perquè s’entengui des de l’exterior. La
definició és oberta a totes les aportacions que hi vulgueu fer:
Els telecentres de teletrebrall són centres dotats d’una
infrastructura TIC orientada a:
o Contribuir
al manteniment de la població en el seu territori
o Facilitar el retorn de treballadors i professionals qualificats
o Estimular iniciatives empresarials i socials
o Difondre les tecnologies del coneixement i la informació
o Actuar com a centre tecnològic local
Per això, a
partir de les caracterÃstiques concretes de cadascun, els centres de
teletreball impulsen el desenvolupament econòmic i social del seu
territori, sobre la base de constituir:
· Un punt de
suport, d’informació i de treball per a teletreballadors i usuaris
econòmics de la xarxa.
· Un punt d’accés públic (acompanyat, quan cal) a recursos
informà tics i a internet.
· Un viver de nous projectes empresarials i d’iniciatives socials.
· Un centre dedicat a accions de desenvolupament territorial,
aprofitant el potencial de les noves tecnologies.
· Un centre de suport i de demostració de les tecnologies de la
informació i la comunicació adreçat especialment a empreses,
teletreballadors, professionals i organismes.
· Un centre d’alfabetització digital adreçat als usuaris generals.
· Un centre de formació avançada en les tecnologies de la informació
i del coneixement.
· Un centre examinador homologat per a l’expedició del carnet ECDL.
· Un centre que forma part d’una xarxa a través de la qual
comparteix recursos, contactes i elements de treball en comú.
SÂ’ha de
remarcar, evidentment, que no tots els telecentres fan totes les
funcions esmentades i que algunes d’aquestes funcions són més aviat
tendències de cara al futur que realitats ja presents. Però convé
delimitar camps d’actuació i dibuixar cap allà on s’anirà encaminant
lÂ’activitat de cadascun dels tres tipus de telecentre.
A partir de les aportacions de tothom en la definició general dels
nostres telecentres, ja en prepararÃem una altra de més breu i
senzilla, que serveixi més fà cilment per als usos i les explicacions
dià ries.
Esperem comentaris.
El dimecres
dia 9 d’abril va tenir lloc l’anunciada reunió de treball sobre el
programa de gestió dels telecentres, amb assistència de
representants dÂ’una dotzena de telecentres. En el proper setmanari
en parlarem més extensament.
Només volem fer constar que, a més dels detalls concrets del
programa, al llarg de la reunió van sortir també altres qüestions
sobre el funcionament tècnic dels telecentres. Des de l’OTC
procurarem que continuï l’intercanvi d’idees i solucions sobre
aquests temes, quan calgui, de forma presencial. I procurarem
avançar en matèries que van aparèixer a la reunió que comentemen,
com compres col.lectives de determinats elements o programes
dÂ’utilitat general. En tot cas, a partir de la plataforma
telemà tica, s’obriran grups de treball i discussió, sobre tots els
temes que des dels telecentres es considerin convenients.
En aquests
moments, representents de la gran majoria de telecentres han
participat en els cursos de formació d’ECDL i tenen instal.lat ja el
software corresponent. De manera que en molts casos ja es podrien
convocar exà mens. Hi ha, evidentment, un problema: els carnets ECDL
encara són poc coneguts. Algun telecentre prepara convocatòria
d’exà mens ? Algun telecentre ha emprès alguna campanya de difusió,
sobre la base dels cartells i trÃptics que els va deixar ATI ?
Si us plau: Si ens ho feu saber ho explicarem a tota la xarxa.
OTC
El divendres dia 11 dÂ’abril va
tenir lloc a Arenys de Mar una jornada sobre aquest tema, que tant
interessa en aquests moments de cara a la generalització dels accessos a
internet de banda ampla. També és una possibilitat a tenir en compte en
el cas dÂ’alguns telecentres amb dificultats de connectivitat. La Jornada
va ser organitzada per Localret . En parlarem.
Divendres
11 d'abril al Casal Municipal de la
Fatarella (Av. Catalunya, s/n). Opcions per a un entorn rural viu.
Organitzat per l'Ajuntament de la Fatarella amb la col·laboració del
Consell Comarcal de la Terra Alta i el Departament d'Agricultura,
Ramaderia i Pesca [+
info]
Dies
12-13 d'abril al Museu de la Tècnica de
Manresa. Tallers, activitats formatives, xerrades i conferències per
mostrar els avantatges d'internet. Organitzat per l'Ajuntament de
Manresa [+
info]
Dies
12-15 de maig al Palau de Congressos de
Barcelona (pl. Espanya). Cinquena edició del congrés sobre internet i
noves tecnologies. Conferencies, novetats, premis a la innovació, etc. [+
info]
-
Fundación
Chasquinet
[
www.chasquinet.org ]
Es tracta dÂ’un web de lÂ’Equador que correspon a una entitat sense
à nim de lucre que treballa per la difusió de les tecnologies de la
informació i la comunicació com a mitjà per a la millora de les
condicions de vida, l’educació i l’enfortiment de la cultura dels
pobles. Una de les eines que utilitza són els anomenats “telecentres
comunitaris”.
En mostra una experiència molt interessant, alhora que molt lluny de
les activitats europees dels telecentres. La Fundación Chasquinet
treballa en diversos projectes i ofereix una colla de serveis
relacionats amb internet i les noves tecnologies.
|
::::
::::
|