Des del Citilab defensen que "aprendre a programar ajuda a entendre i relacionar-se amb la tecnologia, ajuda a desenvolupar un pensament crític i creatiu, i també desenvolupa estratègies de resolució de problemes". Per això, han inclòs en la programació d'aquest quadrimestres tres tallers relacionats amb la programació:
Scratch
Edat de 8 a 12 anys, tallers dilluns o dimarts. Dilluns de 17:30 a 18:30. Inici 22 de setembre, fins al 26 de gener de 2015. Dimarts de 17:30 a 18:30. Inici 23 de setembre, fins al 27 de gener de 2015.
Creat al MIT Media Lab el 2007, Scratch és un entorn d‘aprenentatge que, mitjançant la programació, permet dissenyar històries animades, jocs, música, art, simulacions i multitud de projectes d'una manera senzilla. És l’eina ideal per aprendre a programar i en el seu disseny s’han tingut en compte totes les habilitats d’aprenentatge del segle XXI. Permet desenvolupar tant les habilitats de comunicació, com les d’anàlisi i resolució de problemes i l’autoaprenentatge.
Amb Scratch es programa mitjançant un sistema de blocs que encaixen evitant així els problemes de sintaxi de molts llenguatges, i focalitzant l’aprenentatge en el procés de construcció. Scratch és també una comunitat virtual amb més de 2.000.000 de membres a tot el món i més de 6.000.000 de projectes compartits. A través d’aquesta comunitat, es fomenta la compartició de coneixement com a forma d'aprenentatge i de millora contínua.
S4A (Scratch 4 Arduino)
Edat de 12 a 99 anys. Dimecres de 18:00 a 19:30. Inici 24 de setembre, fins al 21 de gener de 2015.
S4A és una modificació d'Scratch realitzada per l’equip Edutec del Citilab. Permet programar la plataforma de hardware lliure Arduino d'una manera senzilla. Arduino és una placa de control programable, econòmica i de disseny obert, que permet construir robots, instal·lacions domòtiques i multitud de dispositius electrònics.
La finalitat principal del projecte és atreure més persones cap al món de la programació, així com facilitar l’entrada en el món de l’electrònica digital. L'S4A, igual que Arduino, és un projecte obert, i compta amb una comunitat d’abast mundial molt activa. És la continuació d’Scratch i permet treballar d’una manera homogènia entre el món real i el virtual. Així, la placa Arduino no és més que un altre objecte en el món d’Scratch que interactua d’una forma senzilla.
Aquest quadrimestre el Citilab posarà a disposició dels participants a un preu econòmic, un Kit bàsic per treballar amb l’S4A.
App Inventor
Edat: de 12 a 99 anys. Dijous de 18:00 a 19:30. Inici 25 de setembre, fins al 22 de gener de 2015.
App Inventor és una aplicació web que facilita la creació d’aplicacions mòbils per al sistema Android. És l’eina ideal per iniciar-se en el món de la programació amb dispositius mòbils.
La programació es realitza de forma visual i intuïtiva a través de blocs, que encaixen i defineixen com funcionarà l’aplicació. Es va crear als Google Labs i actualment el MIT Media Lab s’encarrega del seu funcionament, de fer continues millores i crear una comunitat d’usuaris cada cop més extensa.
Com totes les eines utilitzades al Citilab per a l’ensenyament de la programació, és software lliure i no cal descarregar res a l’ordinador. Les aplicacions generades per l’AppInventor es poden fer servir tant en mòbils com en tablets i qualsevol altre que suporti el sistema Android. Fins i tot es poden arribar a publicar a la tenda d’aplicacions Google Play.