Compagines fer de professora de la UNED amb el desenvolupament del teu propi projecte. Per què vas decidir emprendre?
En efecte, uns sis anys que treballo i col·laboro en diferents projectes d’Innovació Docent amb el Departament de Matemàtiques Fonamentals de la Facultat de Ciències de la UNED (Madrid). El 2012 vaig acabar el Màster de Formació de Professorat i vaig començar l’aventura de buscar feina en plena crisi econòmica. No es convocaven oposicions a secundària, ni trobava feina en el sector privat. Feia molt temps que tenia al cap emprendre, però tenia els temors normals de qualsevol persona que vol aventurar-se i crear el seu propi negoci. Finalment, el 2014 vaig prendre la decisió final: La crisi va ser el principal motiu que em va empènyer del tot a l’aventura, no tenia res a perdre i molt a guanyar. Necessitava una mínima inversió econòmica, la part fonamental ja la tenia: la meva vocació docent, la meva formació acadèmica i la meva experiència professional a la UNED.
No ho vas fer sola...
No, aquest projecte no va ser només idea meva. De fet, és un projecte familiar i que no seria el que és sense els coneixements, la creativitat i el talent del meu fill, Marc Sances Medina, que està cursant 4t del doble Grau d’Enginyeria Informàtica i Administració i Direcció d’Empreses a la Universitat de Lleida. Aula 2.0 va néixer gràcies als dos, jo tenia un somni i ell em va ajudar a fer-lo realitat.
Un any al viver d'empreses del CETAP
Com et va ajudar el Punt TIC de l'Alt Urgell a posar en marxa Aula 2.0?
Tenia agregat el Telecentre de l’Alt Urgell al Facebook i vaig veure un post en què deien que tenien un servei d'assessorament per a emprenedors. Estava sense feina, cansada d’enviar currículums i vaig decidir anar a informar-me. Allà vaig trobar a l’Anna Besolí, que em coneixia de feia anys. Li vaig explicar la meva idea de negoci i ella es va entusiasmar amb el meu projecte. Em va assessorar per fer els primers passos.
Em vaig fer autònoma el dia 1 de setembre de 2014 i vaig començar a donar les primeres classes a casa, com tenia previst. Però al cap de pocs dies l’Anna em va informar que feien un Concurs d'Idees d’Empresa. Va estar molt bé, perquè durant els mesos previs a la selecció del millor projecte ens van estar assessorant, ajudant-nos a fer el pla d’empresa, teníem reunions on vam conèixer a la resta de participants... Finalment, el 2 de desembre de 2014 vaig saber que el meu projecte havia guanyat el Primer Premi del Concurs (un any de lloguer gratuït a un despatx del Viver d’Empreses i 1000 euros en material informàtic per l’empresa).
Què va suposar per a tu guanyar el concurs?
Em va donar molta publicitat (sobretot a les xarxes socials) i va ser un factor decisiu en l’èxit del projecte. A més a més, estar al Viver d’Empreses em va donar visibilitat i comptar amb l'assessorament i formació empresarial que m’oferien (i ofereixen) des del CETAP va ser fonamental. Al Telecentre de la Seu d’Urgell tenen tot el que necessita un nou emprenedor per dur a terme el seu projecte i convertir-lo en una realitat, com en el meu cas.
Vas establir relació amb altres emprenedors/ores del Viver d’Empreses del CETAP?
Sí, amb el guanyador del segon premi (Carles Guàrdia, geòleg, amb el seu projecte Terrelló) i amb el guanyador del tercer premi (Fede Sauret, enginyer informàtic, amb Titutitech). Vaig compartir espai amb ells durant els 6 mesos que hi van estar i vam fer una bona amistat. Va ser una època molt divertida i quan van marxar del Viver els vaig trobar molt a faltar. Ara seguim en contacte!
Formació científica d'alt nivell
Ofereixes classes de reforç de matèries científiques amb un sistema una mica diferent, oi?
No m’agrada dir que ofereixo "classes de reforç", perquè no és del tot exacte. De fet, intento treure’m l’etiqueta de "professora de repàs" i posar-me la de "formadora científica". És cert que tinc estudiants que tenen problemes amb les matemàtiques o la física i que necessiten el clàssic reforç. Però també és cert que ofereixo formació científica d’alt nivell dirigida a nois i noies brillants, que no necessiten classes de reforç per aprovar i que em contracten per obtenir millors qualificacions i per gaudir d’una formació de qualitat que els prepari millor pel seu futur. Hi ha moltes acadèmies i professors de repàs a la Seu i a Andorra, però cap es dedica a la formació d’alt nivell, ni als estudiants que tenen potencial per obtenir excel·lents qualificacions.
A més, és formació personalitzada...
La diferència fonamental dels meus serveis són les classes completament individuals, centrades en cadascun dels meus estudiants i en les seves necessitats. Cada alumne és únic, tots tenen punts febles a millorar i punts forts que potenciar, només fent classes individuals pots aconseguir aquest nivell de personalització.
I el més important de tot, treballem amb una metodologia activa. Per aprendre matemàtiques (o física o qualsevol altra matèria que impliqui pensar) han de "fer matemàtiques". A les meves classes els meus alumnes calculen, fan exercicis, plantegen i resolen problemes i, sobretot, aprenen a pensar. Sempre ho comparo amb aprendre conduir: Algú pot aprendre a conduir llegint un llibre, veient un vídeo de Youtube o mirant passivament al professor de l’autoescola? No, per aprendre t’han de deixar el volant, els pedals i has de conduir tenint al professor al teu costat, sabent que rectificarà els teus errors. Aquesta és la metodologia que faig servir, ells porten el “volant” sota la meva supervisió i és així com aprenen: amb pràctica real.
A Aula 2.0 feu una aposta ferma per les noves tecnologies. Quin paper juguen a l’educació i l’aprenentatge?
Estem en ple segle XXI, el món ha canviat i els docents hem de saber aprofitar totes les eines educatives que ens ofereixen les TIC. A les meves classes l’ús del portàtil, la tablet o el mòbil és constant. Per exemple, un dels programes que més utilitzo amb els nois i noies, sobretot, amb els/les alumnes de batxillerat, per ensenyar funcions i geometria analítica és el programa de software lliure GeoGebra. No és que no es pugui ensenyar geometria o anàlisi matemàtica sense aquestes eines, però és molt diferent fer càlculs matemàtics i tractar de representar-los al paper, que utilitzar tot el potencial de visualització dinàmic d’aquest programa i poder mostrar als estudiants el que estan calculant. Ells mateixos em diuen que poder visualitzar-ho és genial, que deixen de ser càlculs sense sentit per tenir un significat geomètric real.
D’altra banda a Aula 2.0 oferim un servei de vídeo-classes, per videoconferència, donat que tenim alumnes que estan estudiant fora (a Andorra, a Barcelona, a Lleida...) i no sempre poden venir a classe presencial.
Ampliant el catàleg i potenciant el servei virtual
Com ha evolucionat el projecte durant aquests anys?
Ara mateix porto gairebé tres anys com a emprenedora i el projecte ha funcionat molt millor del que podia somiar. Tenim una gran demanda i no ens queda una hora lliure durant el curs (de fet, tenim gent en llista d’espera pel curs vinent). Hem ampliat el ventall de serveis, oferint-ne de nous. Entre ells, l’assessorament per a l’elaboració i defensa de Treballs de Recerca, de Fi de Grau o de Fi de Màster en matèries científiques. També hem afegit al nostre catàleg de serveis, sobretot de cara a l’estiu, els cursos zero de preparació intensiva en matemàtiques o física per a estudiants que estan a punt de començar una enginyeria o una carrera científica i volen una preparació sòlida en aquestes matèries. Al llarg d'aquest temps hem anat millorant el servei presencial, però queda molt a fer per potenciar el servei virtual. Tenim moltes idees i no deixem de treballar en la millora constant, tant en la nostra formació com en la millora del que oferim.
La veritat és que estic molt satisfeta, gaudeixo molt amb la meva feina a Aula 2.0, el tracte amb els meus alumnes és genial, tots són especials per a mi i jo per a ells i elles. Però, sobretot, el més important de tot per a mi és poder treballar en aquest projecte amb la persona que més estimo al món: el meu fill Marc.