Visibilitzar les aportacions que han fet i fan les dones a la ciència i la tecnologia, i fomentar les vocacions STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) de les més joves són objectius prioritaris per a la Xarxa Punt TIC.
Creiem que els més de 500 centres de la xarxa que hi ha per tot Catalunya poden jugar un paper important en aquest sentit i, per això, volem oferir a les persones dinamitzadores digitals materials, eines i idees per treballar aquest objectiu.
Voleu contribuir a trencar l'escletxa digital de gènere? Us animeu a impulsar activitats per engrescar i apoderar les noies amb les TIC? Busqueu inspiració en el Repositori de Recursos de Dones i TIC!
Aprofitem els dies internacionals!
Al llarg de l'any se celebren diverses diades relacionades amb l'apoderament de les dones. Si encabim les nostres accions en el marc d'aquestes, aconseguirem que tinguin més impacte.
La primera cita que trobem en el calendari és el Dia de la Dona i la Nena en la Ciència, que es commemora l'11 de febrer. Vol promoure l'accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a les dones i les nenes.
Què podeu fer per celebrar aquesta diada al vostre punt?
Acollir una exposició sobre les aportacions de les dones a la ciència, convidar una dona científica del vostre municipi perquè expliqui la tasca que desenvolupa, afegir articles sobre dones científiques a la Viquipèdia... són algunes de les activitats que podeu organitzar en el marc d'aquest dia internacional al vostre Punt TIC.
Els materials i recursos que trobareu al Repositori de Dones i TIC us poden servir d'inspiració per pensar la vostra activitat.
Si us sumeu a aquesta diada, ens podeu fer arribar informació sobre la vostra acció a oficina.tecnica[arrova]punttic.cat i us donarem un cop de mà amb la difusió.
Per què aquest dia internacional?
L'Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar la proclamació d'aquesta diada el mes de desembre de 2015 i la primera edició es va celebrar l'11 de febrer de 2016.
L'ONU considera que la ciència i la igualtat de gènere són vitals per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible, inclosos en l'Agenda 2030. Encara que en els últims 15 anys, la comunitat internacional ha fet un esforç per promoure la participació de les dones i les nenes en la ciència, segueixen existint barreres i desigualtats que impedeixen la seva participació plena.
De fet, d'acord amb un estudi realitzat en 14 països, la probabilitat que les estudiants acabin una llicenciatura, un mestratge i un doctorat en alguna matèria relacionada amb la ciència és del 18%, 8% i 2%, respectivament, mentre que la probabilitat per als estudiants masculins és del 37%, 18% i 6%.