La veritat és que en telefonia fixa no es pot dir que el monopoli hagi desaparegut realment perquè la competència encara és escassa i l'operador dominant continua el seu domini. Aquesta situació és garantia de problemes continuats, especialment quan es dóna el cas que l'única gran xarxa física existent és la de l'antic monopoli.
En el camp de la telefonia mòbil la situació és més diversa però no per això deixa de tenir els seus problemes. Un d'ells, ja solucionat per la Unió Europea, era el preu de les trucades adreçades a d'altres països de la Unió rebudes des d'aquests països. El cost d'aquestes trucades, a causa de la pressió del màxim òrgan europeu que regeix aquests temes, es van abaixar notablement. La comissària responsable de Societat de la Informació Viviane Reding ha anunciat ara que també seran rebaixats obligatòriament a partir del mes d'octubre els missatges de mòbil perquè considera que tenen un cost real com a mínim cinc vegades inferior a la tarifa que cobren les operadores als seus usuaris.
Al costat d'això, que ja és prou important, s'anuncien algunes novetats que poden acabar amb alguns abusos que fins ara s'havien tolerat incomprensiblement. És el cas, per exemple, de l'enorme diferència entre l'ample de banda contractat i el que legalment havien de garantir les operadores telefòniques, que era extraordinàriament inferior. Sembla, doncs, que la normativa aviat canviarà i que les operadores hauran de garantir, com a mínim, el 80% de l'ample de banda contractat. O sigui que no et podran oferir connectivitats de "fins a 20 Mb" si no poden garantir-ne almenys 16 de forma permanent. A més l'anomenada "portabilitat" –que és el canvi d'operadora amb manteniment del número- s'haurà de poder fer en dos dies. I encara es plantegen altres millores del servei telefònic general com la convocatòria d'un concurs públic per oferir el servei d'informació (que ara presta Telefònica) o la inclusió en els contractes telefònics d'una clàusula d'indemnització per interrupció del servei.
Finalment, l'aparició de nous operadors de telefonia mòbil –alguns dels quals apliquen la filosofia del "low cost" a les comunicacions mòbils- animarà força la competència en aquest camp (vegeu un comentari sobre el tema aquí). En resum, el mercat de la telefonia es va moment. I si bé no s'acabaran fàcilment els problemes que tenen els usuaris amb les seves operadores, potser s'aniran estabilitzant uns serveis que cada cop són més imprescindibles.