Un metavers és un entorn on les persones humanes interactuen social i econòmicament com a avatars al ciberespai. Actua com una metàfora del món real però sense les seves limitacions físiques o econòmiques. El concepte va ser encunyat en 1992 per l'escriptor estatunidenc Neal Stephenson, en la novel·la 'Snow Crash' (1992), on descriu un espai virtual col·lectiu compatible i convergent amb la “realitat real”.
Poc a poc, Internet va evolucionant cap a experiències més immersives, més naturals i intuïtives, i cap a experiències on els límits online i offline no es fan tan evidents. La navegació per veu, el reconeixement de gestos, els sistemes de processament del llenguatge natural, les plataformes cognitives o les tecnologies de realitat RV/RA són altres exemples d'aquesta nova xarxa de xarxes. El primer exemple, ho trobem amb Second Life, un univers de jocs socials en línia que es va llançar en 2003, quan la paraula metavers no era gaire utilitzada.
Qui impulsa actualment el metavers?
Al 2021 Mark Zuckerberg, CEO de Meta (ex-Facebook), va confirmar que la companyia treballava en el seu propi metavers. Aquí es va començar a recuperar el tema. En matèria de maquinari, les lents de realitat virtual han estat clau per a vincular tots dos mons. També, els cascos VR utilitzats per empreses de videojocs com PlayStation.
Com seria un metavers obert?
Segons afirma Linux al seu blog, "un metavers obert és aquell que en el major grau possible garanteix o garantirà l'ús de tecnologies lliures i obertes, tant en maquinari com en programari. I que aplica o aplicarà en els seus processos i mecanismes de treball els principis filosòfics de les mateixes."
Quins projectes existeixen?
En l'àmbit del programari lliure, hi ha el Grup d'Interoperabilitat de Metavers Obert, una organització que se centra a unir mons virtuals mitjançant el disseny i la promoció de protocols d'identitats, gràfics socials, etc. Els seus membres inclouen empreses i persones que treballen per assolir l'objectiu de crear una comunitat d'artistes, persones creadores i desenvolupadores per discutir i explorar conceptes que envolten el disseny i el desenvolupament de mons virtuals. Un dels seus valors principals és treballar per fer que el metavers sigui més humà.
En l'àmbit privatiu, trobem Sansar, una plataforma de realitat virtual desenvolupada per Linden Lab, els mateixos creadors de Second Life. Permet la creació d'espais en 3D, on les persones usuàries poden compartir com jugar, veure vídeos i tenir converses en realitat virtual. Cada participant està representat per un avatar que reconeix gestos i moviments gràcies a auriculars de realitat virtual.