En aquest estudi han participat 50.000 adolescents i 265 centres educatius de tota Espanya. L’informe d’UNICEF "L’impacte de la tecnologia en l’adolescència" recull algunes principals conclusions de com es comporten a nivell tecnològic aquests joves.
La metodologia emprada va consistir en la realització d'una enquesta entre les i els adolescents de tots aquells escolars residents en el territori de l'estat espanyol que estiguessin cursant l'ESO. A Catalunya van participar 327.096 joves.
Quins són els principals hàbits de consum?
- El 59,1% de l’alumnat de l’ESO té per costum anar sempre amb el seu telèfon mòbil, percentatge que augmenta fins el 71,3% al tercer i quart curs. Només el 7,1% reconeix fer-lo servir durant les classes.
- Sobre les hores de connexió, l’informe indica que un 31,6% passa més de 5 hores diàries connectat a Internet entre setmana i la xifra augmenta al 49,6% durant el cap de setmana. Es a dir, la meitat dels adolescents es passen més de 5 hores al dia davant una pantalla el cap de setmana.
- Més de la meitat, el 58,4%, reconeix tenir el mòbil a la seva habitació durant la nit i un 21,6% afirma que es connecta després de mitjanit tots o quasi tots els dies.
- El 29,1% de la mostra explica que els seus pares els posa normes sobre l’ús de les TRIC, el 24% diu que els limiten les hores d’ús i el 13,2% apunta que té restriccions pel que fa a l’accés de contingut.
- Les dues xarxes socials de major acceptació són clarament Instagram (amb un 79,9% d'usuaris) i TikTok (amb un
75,3%), encara que en aquest apartat caldria incloure també a YouTube (90,8%) i Twitch (46,4%).
- El 99% fa ús d'alguna aplicació de missatgeria. El 95% usa habitualment WhatsApp i el 59,2%, Direct.
Quins són els principals usos?
- Els usos més habituals de la Xarxa han de veure amb finalitats relacionals o lúdics. Comparativament, les noies prevalen més els usos socials i els nois, l'ús de videojocs, veure partits o esdeveniments esportius en línia.
- Més de la meitat dels adolescents utilitza les xarxes socials per a fer amics i el 44,3% per a no sentir-se menys sol/a. El component relacional adquireix més pes amb l'edat. El 96,9% reconeix sentir alegria o riure en la Xarxa; el 81,6%, tranquil·litat/relaxació: el 78,9%, plaer/diversió; i el 71,6%, secundo/comprensió.
- 6 de cada 10 adolescents juguen a videojocs almenys algun dia per setmana (un 26,5% tots o gairebé tots els dies).
- Més de 70.000 estudiants han començat a apostar o jugar diners en línia. El percentatge d'adolescents que ha apostat o jugat diners en línia alguna vegada en la seva vida és del 3,6%. El 1,6% ho fa almenys una vegada al mes. Els percentatges són majors entre els nois (4-5 vegades més) i en 3r-4t d'ESO.
- El 85,2% ha tingut classes en línia des de la pandèmia; 2 de cada 3 les consideren “fàcils de seguir” i 9 de cada 10 diuen que compten tant amb els mitjans tècnics, com amb els coneixements necessaris per a seguir-les.
Quins són els riscos?
- El contacte amb desconeguts és habitual i aquest suposa un brou de cultiu pel grooming: el 57,2% ha acceptat alguna vegada incloure com "amistat" a un desconegut en alguna xarxa social i el 21,5% ha quedat en persona amb gent que va conèixer per Internet.
- 33,6% és la taxa de victimització d'assetjament escolar i un 22,5% de ciberassetjament, xifres sensiblement
majors que les que reflecteixen les estadístiques oficials.
- 4 de cada 10 adolescents que diuen haver patit assetjament escolar van trigar mesos o anys a explicar-ho, o no van arribar a explicar-ho mai.
- En el 70% dels casos, l'assetjament l'exerceixen companys de la mateixa classe.
- Les noies són objecte de proposicions sexuals per part d’adults més freqüentment que els nois, mentre que el consum de pornografia en línia es duplica al gènere masculí.