En el marc de l’esdeveniment, es van presentar dues innovadores solucions digitals que busquen transformar l’enfocament de l’assetjament i el ciberassetjament dins dels centres.

Imatge de l'EduTechCluster
Imatge de l'EduTechCluster. 2025. Tipus de lletra: EduTechCluster. Llicència: Tots els drets reservats.

El passat dilluns 13 de gener, l’EduTechCluster, el clúster referent en tecnologia aplicada a l’educació, va celebrar una trobada per a prevenir l’assetjament i el ciberassetjament a les aules, que va comptar amb la participació d'una cinquantena de persones expertes i amb la presentació de dues solucions digitals que busquen transformar l’enfocament de l’assetjament i el ciberassetjament dins dels entorns educatius.

En concret, es va presentar l’eina tecnològica V-Tools, que permet viure en primera persona els rols implicats en una situació d’assetjament. En aquest sentit, V-Tools és una eina innovadora basada en realitat virtual que promou l’empatia, la reflexió i el canvi d’actituds entre els nois i les noies. També, es va presentar l’eina tecnològica BullyZero, que facilita la compressió des de diferents perspectives, com, per exemple, la persona víctima, la persona agressora i la persona observadora. En aquesta línia, BullyZero és un simulador digital que reprodueix casos reals d’assetjament escolar i que proporciona eines pràctiques per a prevenir i gestionar aquestes situacions d’assetjament. Els dos tallers van oferir la possibilitat d’experimentar de primera mà com la tecnologia pot transformar l’abordatge de l’assetjament escolar. Prèviament, es va oferir una ponència inaugural a càrrec de Carmen Cabestany, presidenta de l’associació NACE (No al Acoso Escolar), qui va compartir la seva experiència professional i va posar sobre la taula una desena d’estratègies per a identificar, prevenir i actuar davant de les situacions d’assetjament. Cabestany va compartir una impactant anàlisi sobre la magnitud del problema, especificant que més de dos milions d’alumnes pateixen assetjament, dels quals prop de 200.000 alumnes pateixen assetjament d’alta intensitat. Per tal de combatre aquestes situacions, Cabestany va demanar donar visibilitat a l’assetjament escolar dins dels centres educatius, incorporar l’educació emocional des de l’etapa infantil, implementar protocols d’intervenció efectius i àgils amb la participació de professionals externs, potenciar la formació del professorat i la implicació de les famílies i promoure campanyes de sensibilització.