Un estudi d'Unicef revela que els menors a l'estat espanyol (5-11 anys), passen pràcticament el mateix temps connectats a internet que el que passen a l’escola.

Imatge de telèfons mòbils
Imatge de telèfons mòbils. Licencia: BY-SA.

L’educació en digital comporta alguns riscos que és important preveure i minimitzar. La facilitat per capturar, emmagatzemar, processar i controlar dades en els espais d’aprenentatge digital ha fet que estiguem assistint a un boom tecnològic. Tanmateix, tal com reconeix la UNESCO, aquesta és una arma de doble tall, ja que d’una banda té un gran potencial per crear aprenentatges personalitzats, millorats i deslocalitzats, però de l’altra pot conduir a una concentració de poder no desitjable que incrementi el risc d’utilització de les dades en perjudici de l’alumnat. És necessari doncs trobar un equilibri entre l’ús de la tecnologia per avançar en la transformació de l’educació i la salvaguarda de la privacitat i els drets individuals.



UNICEF Espanya, la Universitat de Santiago de Compostel·la i el Consejo General de Colegios de Ingeniería Informática han realitzat un estudi capaç de proporcionar un diagnòstic de l'ús i impacte de la tecnologia en l'adolescència, analitzant tant els hàbits d'ús d'Internet i les RRSS, el consum de videojocs i el joc en línia, així com diferents pràctiques de risc, com el sexting, el contacte amb desconeguts i fins i tot el ciberassetjament.

L'estudi incorpora també les motivacions, creences i expectatives de les i els adolescents, per entendre el paper que la tecnologia exerceix en les seves vides. Van participar un total de 265 centres educatius de tot l'estat espanyol, una mostra de gairebé 50.000 adolescents d'entre 11 i 18 anys d'Ensenyament Secundari Obligatori. Pots conèixer aquí les principals conclusions.