* Què és la Europe Code Week? Quan i per què neix?
La Europe Code Week és un moviment de base, impulsat i dinamitzat per voluntaris que promouen la programació en els seus respectius països. La Europe Code Week es va crear el 2013 pel grup 'Young Advisors for the Digital Agenda to the European Commission'. La intenció és fer arribar els avantatges de saber programar a tota la població.
La Comissió Europea dóna suport a la Europe Code Week com a part de la seva estratègia per al Mercat Únic Digital.
* Com es llegeix la Europe Code Week en números?
La Europe Code Week ha passat dels 26 països europeus de la primera edició, al 2013, a 46 països al 2015. Al darrer any també hi van participar Austràlia, els Estats Units i diversos països d'Àfrica i Àsia. Aquests països programaven al 2013 un total de 3.000 activitats mentre que al 2015 es van superar les 7.500.
Pel que fa al nombre de participants, també hem crescut considerablement. Al 2013 la Europe Code Week va impactar sobre 10.000 persones mentre que al 2015 es va arribar als 570.000 participants.
* Quina evolució ha tingut aquesta iniciativa? Us ha sorprès l'èxit de la convocatòria de l'any passat?
El primer any, el 2003, va ser només el grup de Young Advisors qui va tirar endavant la iniciativa. Així i tot, i gràcies al suport explícit de la Nellie Kroes, que llavors era la responsable de l'Agenda Digital Europea, va tenir un seguiment força bo per ser la primera edició.
Els dos anys següents, la iniciativa s'ha anat expandint i un bon grup de voluntaris ens hi hem afegit i ho hem fet extensiu als nostres respectius països.
La veritat és que fa goig veure com any rere any augmenten les xifres de les activitats incloses a la CodeWeek. Val a dir que moltes d'aquestes activitats no són noves, sinó que fa anys que es duen a terme en els nostres centres educatius, i la CodeWeek ajuda a donar visibilitat a tot el que es fa en aquest àmbit.
* Des de la Europe Code Week es fa una aposta clara per la introducció de la programació a les escoles i al teixit social. Què guanya la ciutadania sabent programar?
La programació d'ordinadors és una activitat que contribueix al desenvolupament de diferents habilitats com ara la resolució de problemes, el treball en equip, la creativitat...
El fet de promocionar la programació no implica una pretensió de que hi hagi més informàtics, igual que el fet de promocionar la lectura no implica que vulguem que hi hagi més escriptors. Són dues activitats intel·lectuals que pretenen el desenvolupament d'habilitats cognitives que tenen efecte en tots els àmbits de les persones.
Ara bé, hi ha un efecte col·lateral en el foment de la programació, i és que potser hi haurà més estudiants que triïn estudis de l'àmbit STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques)
* Quines novetats ofereix la Europe Code Week 2016?
Una novetat d'aquest any és que es vol implicar a les biblioteques a que facin activitats de foment de la programació. En aquest sentit s'ha editat un material adreçat a les biblioteques on s'explica que poden fer per implicar el públic de les biblioteques en activitats de programació.
Val a dir que a Catalunya ja fa quatre anys que funciona el Codeclubcat a les biblioteques amb una participació que va creixent any rere any, tant en biblioteques com en participants.
* Què ha fer algú que vulgui participar a la Europe Code Week proposant una activitat?
Simplement afegir la seva activitat al web de la CodeWeek, algun dels coordinadors la validarà i automàticament apareixerà en el mapa.
No cal que sigui una activitat creada expressament per a la CodeWeek, pot ser una activitat que es faci habitualment durant tot el curs, o pot ser, fins i tot, una activitat puntual però que no estigui situada en el temps dins de la setmana de la programació. Un dels lemes és "fem que cada setmana sigui una setmana de la programació.".
* I si el que vol és aprendre a programar?
Moltes de les activitats que hi ha al mapa són tancades als alumnes dels centres on es fa l'activitat, però n'hi ha moltes que són obertes a qualsevol persona que s'hi vulgui apuntar. Cal mirar quines opcions hi ha dins de la població o zona d'influència i triar la més adequada.