El pròxim dilluns 20 de novembre es commemorarà el Dia Internacional dels Drets dels Infants, una jornada clau per a recordar l’aprovació de la Convenció dels Drets de l’Infant per part de les Nacions Unides el 20 de novembre de l’any 1989, que alhora va ser una ampliació dels continguts establerts i pactats a la Declaració dels Drets de l’Infant de l’any 1959. En aquesta línia, Catalunya fa un pas més endavant i posa el focus en els drets digitals d’infants i d’adolescents del territori. En concret, la iniciativa està promoguda per la Secretaria de Polítiques Digitals del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, amb la col·laboració de la Fundació Ferrer i Guàrdia. En aquest marc, el passat mes de maig, es va presentar l’Informe dels Drets Digitals de la Infància i l’Adolescència, que s’emmarca en la Carta Catalana per als Drets i les Responsabilitats Digitals, un projecte participatiu que té com a objectiu definir un marc normatiu i democràtic per a garantir els drets humans en l’era digital. En aquest sentit, actualment, es treballa en la redacció d’un manifest per a recollir les demandes exposades i compartides per infants i per adolescents de les diferents vegueries de Catalunya.
«Als centres educatius, organitzem grups de discussió i de debat sobre els drets digitals, on, per exemple, preguntem als infants i als adolescents quins creuen que són aquests drets digitals que s’han de protegir i com els situen en termes d’importància. La voluntat és redactar posteriorment un manifest que reculli totes aquestes inquietuds», explica Maria Padró-Solanet, tècnica de recerca de la Fundació Ferrer i Guàrdia. «M’agrada poder donar la meva opinió i aprendre coses noves. De fet, cada vegada, soc més conscient de la importància dels meus drets quan entro dins d’una pàgina web», Berta, alumna de 1r d’ESO. «Per mi, el dret digital més important és el de l’edat, és a dir, accedir a continguts adients per a la meva edat i evitar veure coses que no hauria de poder veure», Aran, alumne de 1r d’ESO. «Les reflexions que tenen els infants i els adolescents sobre les tecnologies digitals són molt interessants i molt complexes, ja que al final conviuen i interactuen constantment amb elles. En essència, volem que el manifest reculli totes aquestes impressions, sensacions i visions dels infants i dels adolescents de les diferents vegueries», conclou Padró-Solanet.