«El consum conscient és satisfer les nostres necessitats tenint en compte l’impacte d’aquest consumir. Si practiquem el consum conscient, hem d’intentar que aquest impacte sigui el menys negatiu possible per a les persones i per al territori», afirma Joana Ariet de la cooperativa Opcions. En tots els casos, la primera recomanació és reflexionar i valorar la necessitat concreta. «Moltes vegades el que ens passa en èpoques de Black Friday o de rebaixes és que ens veiem seduïdes per aquests descomptes i sense voler-ho se’ns està creant una necessitat d’allò que està tan rebaixat. També, al Nadal, són moltes les estratègies que podem aplicar per no haver de comprar, per no haver d’accedir al mercat», manifesta Ariet. «Podem optar per l’intercanvi i en molts casos, sobretot en temes electrònics i tecnològics, per la reparació del producte. Hi ha moltes possibilitats per fer-ho com els tallers de reparació que s’impulsen des de molts municipis i moltes entitats», afegeix Ariet.
«Una ecoweb és una pàgina que prioritza minimitzar el seu impacte ambiental. Fins ara, s’han tingut en compte aspectes diversos en el moment de fer una pàgina web com, per exemple, el nombre de visites, el disseny, les interaccions o la usabilitat, però creiem que pràcticament mai s’ha tingut en compte el seu impacte ambiental», explica Martí Làzaro de la cooperativa L’Apòstrof. De mà de la cooperativa Jamgo, han presentat recentment un projecte que busca sensibilitzar a la ciutadania al voltant de l’impacte ambiental que es genera des del món digital. «Hi ha moltes maneres de fer-hi front des de les pàgines web, però també des de les xarxes socials, des dels correus electrònics, des de les retransmissions en directe o des de les eines d’intel·ligència artificial. Tot i això, la principal recomanació és ser-ne conscient. Saber que el món digital té un consum molt alt en l'àmbit mediambiental i que cal intentar minimitzar al màxim les accions», clou Làzaro.