La IA ja és una realitat a les aules i les persones educadores tenen el repte d'atendre aquesta realitat que ens envolta. Per això, la Fundació Bofill publica la guia 'Els algorismes a examen', amb l'objectiu de descobrir i divulgar els beneficis de l’ús d'aquesta i, alhora, atendre els potencials perills dels mals usos o dissenys esbiaixats. Et donem algunes idees que es recullen:
- La Declaració de Beijing, el més destacat d'aquests marcs reguladors esmentats anteriorment, afirma que la motivació principal de l'ocupació de la IA ha d'estar focalitzada a beneficiar els humans, garantint sempre els seus drets i llibertats.
- En el context educatiu, haurem de ser especialment curosos, fent un ús que garanteixi al màxim la seguretat i preservació dels drets dels nostres estudiants, i així poder esprémer les potencialitats de la IA per oferir noves oportunitats i experiències educatives.
- L'acceleració (digital) no ens està donant temps a ser crítics. A què els decisors públics i els docents tinguin el coneixement necessari per a prendre decisions informades sobre aspectes clau de qualitat, privacitat i desitjabilitat educativa. A explorar educativament el que ens funciona i el que no. A què sapiguem en quines condicions les tecnologies generen noves oportunitats, i en quines condicions generen noves desigualtats.
- És imperatiu aprofitar aquests anys de canvis tecnològics als centres i entitats per dissenyar una millor educació. Per a construir discursos i realitats d’optimisme i esperança.
- Garantir connectivitat i maquinaris, certificar la CDD, és condició necessària però no suficient. Fins i tot pot arribar a ser contraproduent si no es destinen els recursos i les energies amb encert.