L'SmartCentre de Santa Bàrbara presenta a la Xarxa Punt TIC un projecte d'innovació social digital desenvolupat a l’escola de primària de Santa Bàrbara amb eines d'impressió 3D. Ho explica en aquest vídeo Mercè Fort, dinamitzadora del punt.

El projecte 'Consolidació del treball col·laboratiu en l’escola Jaume Balmes com a eina educativa utilitzant eines d’impressió i edició 3D' s'ha desenvolupat gràcies al curs d'Innovació Social Digital promogut per la Secretaria de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya i amb la col·laboració de CoEbreLab, CoboiLab, CitiLab i Sant Feliu Innova. Va tenir lloc durant el segon trimestre de 2022.

Aquest repte s'ha dut a terme des de l'SmartLAB del Punt TIC SmartCentre de Santa Bàrbara amb l’escola de primària del municipi, amb l'objectiu d'ensenyar als seus alumnes el funcionament de les impressores 3D de l'SmartLAB. Els alumnes han pogut veure en primera persona el funcionament i els resultats d’aquestes màquines.

El repte

De seguida van trobar una línia de treball en un projecte del departament de Llengües de l’escola que s’adaptava a la línia de treball desitjada. "Els alumnes de tota l’escola treballen en l’últim trimestre en un projecte de creació de jocs i cada cicle en crea un i es treballa a l'aula", explica Mercè Fort, dinamitzadora del Punt TIC. 

Així, l'alumnat va crear els jocs, les seves regles, el tauler i/o cartes del joc, però hi faltaven les fitxes i els daus per poder jugar als jocs que havien treballat a classe. "L’opció de poder incloure com a eines de treball les impressores 3D i el gravat làser va fer que se'ls hi obrissin tot un ventall d’opcions i una manera diferent d’enfocar aquesta part de l’activitat", explica Fort.



Els jocs

Trenta-sis alumnes de P5 van crear taulers personalitzats del Joc de l’Oca. Per fer el treball es van organitzar en equips. Cada equip va triar la forma de les fitxes i les van dibuixar en un paper com a primera eina de treball i disseny dels prototips que van pensar. Després, a l'aula d'informàtica de l’SmartCentre, van treballar el dibuix i el disseny 3D a l’ordinador per poder imprimir les peces. En el cas dels daus, van crear-ne uns adaptats a la seva edat, amb una grandària major i amb números molt clars.

Trenta-un alumnes de 2n van treballar el Joc de les Dames, creant els seus propis taulers i adaptant les fitxes a la mida dels taulers de joc. També van dibuixar diferents dissenys de com podien ser les fitxes.



Respecte als alumnes de 4t, van participar-ne trenta-cinc i el joc que han treballat ha estat el Jenga. Van crear les seves pròpies preguntes per al joc i les van personalitzar. A l’aula, van treballar com poder dissenyar polígons en unes mides determinades.